perjantai 14. elokuuta 2009

Aaltoja

Olen päättänyt tehostaa lankojen vähentämistä tuolta vanhemmasta päästä, leikkmieliseksi tavoitteeksi olen ottanut joka toisen projektin aloittamisen viime vuosituhannen langoista. Ensimmäinen tällainen projekti oli pari postausta esitelty Strata-kämmekäspari, toinen on tämä huivi.

Tämän projektin tarkoituksena oli päästä fiksusti eroon noista itse värjätyistä langoista. Kokeilin näistä jo kertaalleen peittoa isoäidin neliöistä, mutta totesin langan riittävän korkeintaan tyynynpäälliseen. Sitten muistin, miten reilu vuosi sitten jämälankatempauksessa neuloin Feather and Fan -huivin ja sillä mentiin myös nyt.

Malli: Feather and Fan Comfort Shawl
Puikot: 4mm
Lanka: Itse kasvivärjätty villa, paksuus hieman Novitan Woolia ohuempi
Menekki: 272g

Ajatuksena oli suurin piirtein tehdä huivista hieman tummempi ylhäältä keskeltä kuin reunoilta sekä neuloa lanka aina loppuun. Alussa kun kerrokset olivat lyhyitä, tein lyhyempiä raitoja kuin mihin lanka olisi riittänyt. Kaikki lanka meni, vain pieni nöttönen jäi tuota reunassa olevaa vaaleampaa lankaa.

Tämän pidän itse, vien tämän töihin. Toimistossa on joskus kylmillä kova veto minun nurkassani. Tähän saakka minulla on ollut lämmikkeenä virkattu verkkohuivi, nyt päivitän sen kauniimpaan.
Jopa käsitöistä mitään ymmärtämätön äitini kehui tätä kauniiksi vielä siinä vaiheessa kun huivi oli vasta neulottavana ja ihan rutussa. Äitini ei ole yhtään käsityöihmisiä, mistäköhän minäkin olen tämän käsityövimmani oikein perinyt? Sisko taas on ihan hulluna pyykin pesuun ja silittämiseen, sekä leipoo innolla. Pyykkään kyllä, mutta hyvin harvoin vaatteita silittelen. Leipomisetkin on vähän sellaista pakkopullaa.

Tässä vielä kuvassa pikkusisko eli huivi ja isoveli eli Babette. Näillä on yhteiset geenit, samoista langoista neulottu ja virkattu. Molemmat myös lämmittää, olen nyt loman aikana ottanut monet päiväunet ulkona Babetten alla.
Tässä vielä maistiaisia muunlaisista käsitöistä, vähitellen alkaa jo tulla valmista. February Lady Sweaterikin alkaa vähitellen valmistua, tänään Kovaa lakia katsoessa saan varmaan jo ensimmäisen hihan valmiiksi. Muuten täällä voi olla neuleiden esittelyssä hiljaiseloa lähiakoina, kaikenlaista salaista on hyppäämässä puikoille.

15 kommenttia:

Pirjo-Riitta kirjoitti...

Kylläpä on kaunis huivi, niinkuin tuo peittokin. Hyvät värit noissa itsevärjätyissä langoissasi.

Kyllä ne käsitöistä ymmärtämättömätkin joskus ymmärtää kauniin päälle! ;o)

Mun sisko on myös ihan käsityötaidoton, äitini nyt just osaa jotain perusjuttua.. Ja minä(kään) en pahemmin harrasta silittämistä.. yms turhanpäiväistä! ;o)

Pelagia kirjoitti...

En taida koskaan lakata ihmettelemästä, miten yksinkertaisen nerokas tuo huivimalli on - se tuo kaikkien lankojen parhaat piirteet esiin. Huivisi on sopivasti rauhallinen ja silti ilmeikäs, nami!

Makepeace75 kirjoitti...

Onpa ihana huivi. :o) Kuinkahan levoton mahtaisi tulla moniväristen sukkalankojen jämistä..?

Villasukka kirjoitti...

Ihanan levolliset värit, kaunis.

Näppi kirjoitti...

Jotenkin taas niin ihana. Nuo kasvivärjätyt langat on aivan herkullisen värisiä mun mielestä aina.

Pami kirjoitti...

Todella kaunis tuo huivi. Aivan juuri minun lempivärejäni! Tuli taas mieleen sellainen ajatus, että "pitäisköhän minunkin...". :-)

Tui kirjoitti...

Ihana huivi, nuo värit on niin kauniit :)

Tess kirjoitti...

Aivan ihana huivi! Vaikka on noin monta väriä, on tosi rauhallisen ja miellyttävän näköinen.

Pirjo kirjoitti...

Onpas kaunis huivi!

Eija kirjoitti...

Onpas kaunis huivi, ihanasti sointuvat värit

Kangaskasa kirjoitti...

Huivisi on aivan sanomattoman kaunis! Olen tankannut tuota mallia, mutta en vielä ymmärrä miten kolmiomallinen huivi tehdään, suorakaiteen muotoisen tajuan. Olen vuoden päivät haaveillut, että tekisin joskus omista kasvivärjätyistä langoista tuolla mallilla huivin. Nyt hypin seinille, kun näen tuon upean huivisi, minun on pakko opetella kolmiomallinen versio. Onkohan missään suomenkielistä ohjetta?

santra kirjoitti...

Tulipa kaunis huivi!

Tiina kirjoitti...

Upeat värit! Tuo huivimalli on tuollaiseen moniväriseen tosi nerokas.

Päivikki kirjoitti...

Oi, miten kaunis huivi! Olen itse neulonut muutaman Feather & Fan huivin ja nähnyt blogeissa useita, mutta siun huivisi on kyllä kaunein, minkä olen nähnyt!

Pikku Possu kirjoitti...

Todella kaunis huivi, aivan ihanat värit :)