tiistai 9. syyskuuta 2014

Käsityömojo kadoksissa

Käsityöinto katosi kokonaan tämän vuoden alkupuolella. Aloitin tammikuussa parit sukat, ne jäi kesken. Kesälomalla kaivoin puikot taas esiin ja sen jälkeen olen saanut yhden paidan valmiiksi, yksi jakku on nappeja vaille valmis, sukkia on neulottu edelleen, olen purkanut yhden ufon, neulonut lisää paloja peittoon ja ostanut lankaa.

Tässä kuvia viime syksynä valmiiksi saamani peitto ennen kuvia uusista valmistuneista.

014
 
Aloitin tämän peiton palojen neulomisen vuoden 2011 tammikuussa ja elokuussa 2013 palat oli sitten lopullisesti yhdistetty ja reunus neulottu. Olin ostanut yhdeltä kanssaneulojalta Schoeller & Stahlin Limbo -lankaa, 100% villaa, 125m/50g. Olin ostanut kilon luonnonväristä ja kilon metsän vihreää. Jossain vaiheessa myöhemmin ostin myös toisen neulojan käsin värjäämiä Limboja. Ja siitä se idea sitten lähti, Limbot peliin ja vähän muuta kaapista löytynyttä.
 
Tämä on todella yksinkertainen, aloitetaan nurkasta, lisätäään ja sitten kavennetaan. Oikein sopiva TV-neule. Neuloin palat kolmosen puikoilla.  Neuloin ensin ihan heittämällä joitain tilkkuja ja sitten aloin miettiä millaisia paloja pitäisi neuloa, että saisin mahdollisimman harmonisen peiton.
 
012

Tästä kuvasta näkee hyvin, että nuo raitojen kaikki palat ei ole ihan samanlaisia, vaikka nopeasti katsottuna siltä näyttävätkin. Olen aika tyytyväinen lopputulokseen. Limboistakin pääsin melkein kokonaan eroon.

016
 
 
Olen tyytyväinen siitä, miltä tuo palojen yhdistely näyttää.  Yhdistely on tehty ompelemalla nurjalta puolelta täkkipistoilla. Silloin paloille muodostuu tuollainen selkeä ja siisti reunus.
 
Peiton kokoamista pääsisi kokeilemaan nytkin, yhden peiton palat virkkasin viime kesänä. Pienistä paloista neulottu on tekeytymässä, paloja on joku 250, enää puuttuu luultavasti 400.




1 kommentti:

Hepsi kirjoitti...

Oi kuinka kaunis peitto!